De finitte nexus er karakteriseret ved, at verbet har personendelse og at de er sætningsdannende. De infinitte er karakteriseret ved at verbet ikke har personendelse og optræder som led i sætninger. Altså, hvilke nexus er sætningsdannende?
Lektion 20 – Syntax 1 / 21De finitte nexus er sætningsdannende og har et verbum med en personendelse. De infinitte er ikke sætningsdannende
Lektion 20 – Syntax 1 / 21Der findes to infinitte nexus på latin: akk m inf-konstruktioner og absolut ablativ-konstruktioner. – Giv en analyse af den danske sætning jeg hører ham komme!
Lektion 20 – Syntax 2 / 21jeg hører‘ er nexus, ’ham komme‘ er objekt for verbet ’hører'
Lektion 20 – Syntax 2 / 21Hvilket forhold er der mellem ham komme (som kan omskrives til at han kommer)?
Lektion 20 – Syntax 3 / 21nexus-forhold (ham er subjekt for komme)
Lektion 20 – Syntax 3 / 21Objektet er i sin indre opbygning en infinit nexus og består af et subst/pron (på latin i akk) og en infinitiv. Altså: Hvilken kasus står subjektet i den infinitte nexus i?
Lektion 20 – Syntax 4 / 21subjektet i den infinitte nexus står i akkusativ, verbet står i infinitiv.
Lektion 20 – Syntax 4 / 21Latin har tre aspekter, imperfektiv, perfektiv og (sjældent brugt i akk. m. inf) prospektiv. Imperfektiv infinitiv angiver samtidighed, perfektiv infinitiv angiver afsluttethed og prospektiv infinitiv angiver fremtidighed i forhold til det styrende verbum. Oversæt audiō patrem venīre!
Lektion 20 – Syntax 5 / 21jeg hører far komme / jeg hører, at far kommer (imperfektiv inf angiver samtidighed med audiō)
Lektion 20 – Syntax 5 / 21Oversæt audiō patrem vēnisse!
Lektion 20 – Syntax 6 / 21jeg hører, at far er kommet (perfektiv inf angiver afsluttethed til audiō)
Lektion 20 – Syntax 6 / 21Oversæt audiō patrem ventūrum esse (prospektiv inf)!
Lektion 20 – Syntax 7 / 21jeg hører, at far vil komme (prospektiv inf angiver fremtidighed til audiō)
Lektion 20 – Syntax 7 / 21I det følgende eksempel står det det styrende verbum i fortid. Hvad betyder audīvī patrem venīre?
Lektion 20 – Syntax 8 / 21jeg hørte, at far kom (imperfektiv inf angiver samtidighed med audīvī)
Lektion 20 – Syntax 8 / 21Oversæt audīvī patrem vēnisse!
Lektion 20 – Syntax 9 / 21jeg hørte, at far var kommet (perfektiv inf angiver afsluttethed til audīvī)
Lektion 20 – Syntax 9 / 21Oversæt audīvī patrem ventūrum esse!
Lektion 20 – Syntax 10 / 21jeg hørte, at far ville komme (prospektiv inf angiver fremtidighed til audīvī)
Lektion 20 – Syntax 10 / 21Akk m inf-konstruktioner er infinitte …
Lektion 20 – Syntax 11 / 21nexus og derfor ikke sætninger
Lektion 20 – Syntax 11 / 21Hvilken tidsrelation angiver imperfektiv inf i forhold til det styrende verbum?
Lektion 20 – Syntax 12 / 21samtidighed
Lektion 20 – Syntax 12 / 21Og perfektiv inf?
Lektion 20 – Syntax 13 / 21afsluttethed
Lektion 20 – Syntax 13 / 21Og prospektiv inf?
Lektion 20 – Syntax 14 / 21fremtidighed
Lektion 20 – Syntax 14 / 21Disse akk m inf-konstruktioner findes efter menings-, ytrings- og sanseverber (fx censeō mener, dīcō siger, audiō hører) og verber, der angiver vilje og sindsstemning (fx volō vil, doleō er bedrøvet over). Hvilket sætningsled er akk m inf-konstruktionen for det styrende verbum?
Lektion 20 – Syntax 15 / 21direkte objekt
Lektion 20 – Syntax 15 / 21Nu til den anden infinitte nexus: absolut ablativ. Hvilket sætningsled er en absolut ablativ?
Lektion 20 – Syntax 16 / 21adverbialled (ablativ er nemlig substantivets adverbielle kasus)
Lektion 20 – Syntax 16 / 21En absolut ablativ består normalt af et substantiv og et participium (imperfektiv eller perfektiv), begge sat i ablativ. De to participier (imperfektiv participium og perfektiv participium) har aspekter på samme måde som infinitiverne i akk m inf-konstruktionerne. Imperfektiv participium angiver derfor …
Lektion 20 – Syntax 17 / 21samtidighed med det styrende verbum
Lektion 20 – Syntax 17 / 21Perfektiv participium angiver …
Lektion 20 – Syntax 18 / 21afsluttethed i forhold til det styrende verbum
Lektion 20 – Syntax 18 / 21Og prospektiv participium?
Lektion 20 – Syntax 19 / 21fremtidighed til det styrende verbum
Lektion 20 – Syntax 19 / 21En absolut ablativ må normalt oversættes med en ledsætning, og samtidighed kan angives med idet …, og fortidighed med efter at … Hvordan oversættes nu dominō dormiente servus fugit (dominō dormiente abs abl)?
Lektion 20 – Syntax 20 / 21mens herren sover, flygter slaven (imperfektiv participium angiver samtidighed med det styrende verbum, fugit)
Lektion 20 – Syntax 20 / 21Oversæt dominō interfectō servus fugit!
Lektion 20 – Syntax 21 / 21efter at herren er blevet dræbt, flygter slaven (perfektiv part angiver afsluttethed til det styrende verbum, fugit)
Lektion 20 – Syntax 21 / 21