Modus (måde) angiver en nuancering af et udsagn, fx betegner ‘du synger’, ‘syng’ og ‘bare han vil synge’ tre forskellige modi. På latin er der 3 finitte modi: indikativ (faktum), konjunktiv (ønske, vilje) og imperativ (bydeform). – Hvor mange finitte modi er der på latin og hvad hedder de?
Lektion 19 – Syntax 1 / 19tre: indikativ, konjunktiv og imperativ
Lektion 19 – Syntax 1 / 19Imperativ bruges til …
Lektion 19 – Syntax 2 / 19ordrer
Lektion 19 – Syntax 2 / 19Modus i hovedsætninger er normalt indikativ, men konjunktiv, hvis man vil udtrykke ønske (optativ) eller befaling/opfordring (jussiv). Hvorledes skal tacet (ind) og taceat (konj) oversættes? (taceo jeg tier stille)
Lektion 19 – Syntax 3 / 19tacet han tier stille; taceat han skal tie stille (jussiv) / bare han tier stille (optativ)
Lektion 19 – Syntax 3 / 19Konjunktiven i taceat betegner altså ..
Lektion 19 – Syntax 4 / 19befaling/opfordring (jussiv konjunktiv) eller ønske (optativ)
Lektion 19 – Syntax 4 / 19Konjunktiv i en hovedsætning betegner altså enten … eller …
Lektion 19 – Syntax 5 / 19befaling/opfordring (jussiv) eller ønske (optativ)
Lektion 19 – Syntax 5 / 19Modus i ledsætninger: som regel er der ingen oversættelsesvanskeligheder, da betydningen støttes af konjunktionens betydning. Spørgende ledsætninger har altid konjunktiv: vidē, quis hīc sit! (se, hvem der er her). Bestem formen sit!
Lektion 19 – Syntax 6 / 19imperfektiv konj præsens af verbet sum
Lektion 19 – Syntax 6 / 19Ledsætninger indledt med den ut kan have indikativ eller konjunktiv og betydningen af ledsætningen er afhængig af modusbrugen. Ut med indikativ er sammenlignings- (som, ligesom) eller tidsledsætninger (da, så snart som). Hvorledes skal man oversætte ut patrēs sunt, sīc fīliī?
Lektion 19 – Syntax 7 / 19således som fædrene er, sådan er sønnerne
Lektion 19 – Syntax 7 / 19Oversæt ut prīmum hīc vēnit, tumultus factus est!
Lektion 19 – Syntax 8 / 19så snart han kom, opstod der tumult
Lektion 19 – Syntax 8 / 19Hvad angiver ut-sætninger med indikativ? … og …
Lektion 19 – Syntax 9 / 19sammenligningsledsætninger og tidsledsætninger
Lektion 19 – Syntax 9 / 19Ut-sætninger med konjunktiv har tre betydninger: en objektssætning, en hensigtssætning (final) eller en følgesætning (konsekutiv). Oversæt cūrā, ut valeās (cūrō sørger for)!
Lektion 19 – Syntax 10 / 19sørg for, at du har det godt
Lektion 19 – Syntax 10 / 19Hvilken ledfunktion har ledsætningen ut valeās?
Lektion 19 – Syntax 11 / 19direkte objekt for verbet ‘cūrā’
Lektion 19 – Syntax 11 / 19Hvad udtrykker ut-sætningen i vēnit, ut nobiscum essent (han kom, for at han kunne være sammen med os)?
Lektion 19 – Syntax 12 / 19hensigt, ut-sætn er derfor en final (hensigt) ledsætning og har konj (essent)
Lektion 19 – Syntax 12 / 19Hvad udtrykker ut-sætningen i ita vīxī, ut me cīvem honestum aestimem (jeg har levet således, at jeg mener, at jeg er en hæderfuld borger)?
Lektion 19 – Syntax 13 / 19følge, ut-sætn er derfor en konsekutiv (følge) ledsætning og har konj (aestimem)
Lektion 19 – Syntax 13 / 19Når man møder en ut-sætning, skal man først analysere modusbrugen. Står verbet i indikativ, er der følgende to muligheder: en … og en … ledsætning
Lektion 19 – Syntax 14 / 19tids- eller sammenligningsledsætning
Lektion 19 – Syntax 14 / 19Har ledsætningen indledt af ut konjunktiv, er der tre muligheder …
Lektion 19 – Syntax 15 / 19en objektsledsætning (at), en final ledsætning (for at) eller en konsekutiv ledsætning (så at)
Lektion 19 – Syntax 15 / 19Relative ledsætninger har normalt indikativ, men kan have konjunktiv for samtidig at udtrykke hensigt. Oversæt lēgātōs mīsit, quī pācem peterent (han sendte gesandter, som …) (pācem petō jeg beder om fred)
Lektion 19 – Syntax 16 / 19skulle bede om fred
Lektion 19 – Syntax 16 / 19Hvorfor står den relative ledsætning i konjunktiv?
Lektion 19 – Syntax 17 / 19den udtrykker hensigt (= for at bede om fred)
Lektion 19 – Syntax 17 / 19Oversæt nēmō est tam stultus, quī id nōn videat ingen er så tåbelig, …
Lektion 19 – Syntax 18 / 19(så) at han ikke kan se det
Lektion 19 – Syntax 18 / 19Hvorfor står den relative ledsætning i konjunktiv?
Lektion 19 – Syntax 19 / 19den udtrykker følge (så at …)
Lektion 19 – Syntax 19 / 19