Konjunktioner (‘bindere’) knytter enkeltord, led og nexus sammen. Man skelner mellem parataktiske (sideordnende) og hypotaktiske konjunktioner (underordnende). De sidste indleder altid ledsætninger. – Parataktiske konjunktioner: et, atque, ac og -que betyder alle …
Lektion 18 – Syntax 1 / 19og
Lektion 18 – Syntax 1 / 19De er alle positive. De negative parataktiske konjunktioner hedder neque, nec og betyder …
Lektion 18 – Syntax 2 / 19og … ikke
Lektion 18 – Syntax 2 / 19sed, vērum, autem, at er adversative (modsættende) parataktiske konjunktioner og betyder …
Lektion 18 – Syntax 3 / 19men/derimod
Lektion 18 – Syntax 3 / 19nam, enim er kausale (forklarende) parataktiske konjunktioner og betyder …
Lektion 18 – Syntax 4 / 19for, thi, nemlig
Lektion 18 – Syntax 4 / 19Fælles for alle de nævnte konjunktioner (et, atque, ac, -que, neque, nec, sed, vērum, autem, at, nam, enim) er at de er …
Lektion 18 – Syntax 5 / 19parataktiske konjunktioner
Lektion 18 – Syntax 5 / 19Hvad vil det sige, at en konjunktion er parataktisk?
Lektion 18 – Syntax 6 / 19at den er sideordnende (den binder enkeltord, led eller eller nexus på samme niveau sammen)
Lektion 18 – Syntax 6 / 19Hvad vil det sige, at en konjunktion er hypotaktisk?
Lektion 18 – Syntax 7 / 19at den er underordnende (den knytter en ledsætning til en overordnet sætning)
Lektion 18 – Syntax 7 / 19De fleste hypotaktiske konjunktioner indleder adverbielle ledsætninger: cum (da, idet), dum (mens), postquam (efter at), priusquam (før end) indleder alle adverbielle ledsætninger, som angiver …
Lektion 18 – Syntax 8 / 19tid for den overordnede sætnings handling (altså er de tidsadverbielle ledsætninger)
Lektion 18 – Syntax 8 / 19cum, quia, quod, quoniam (alle med betydningen: fordi, eftersom) indleder alle adverbielle ledsætninger, som angiver …
Lektion 18 – Syntax 9 / 19årsag til den overordnede sætnings handling (altså er de årsagsadverbielle ledsætninger)
Lektion 18 – Syntax 9 / 19sī (hvis), nisi (hvis …ikke) indleder begge adverbielle ledsætninger, som angiver …
Lektion 18 – Syntax 10 / 19betingelse for den overordnede sætnings handling (altså er de betingelsesadverbielle, konditionale, ledsætninger)
Lektion 18 – Syntax 10 / 19Der findes også substantiviske og adjektiviske ledsætninger. En substantivisk ledsætning fungerer som subjekt eller objekt i en overordnet sætning. Hvilket led er følgende substantiviske ledsætning: non intellegō, quid dīcās (jeg forstår ikke, hvad du siger)?
Lektion 18 – Syntax 11 / 19quid dīcās‘ er direkte objekt for verbet ’intellegō'
Lektion 18 – Syntax 11 / 19Disse substantiviske ledsætninger indledes ofte af et interrogativt pronomen, som dermed også fungerer som hypotaktisk konjunktion. Quī amīcus est, amat (den der er ven, elsker). Quī amīcus est er en relativ ledsætning. Hvilket sætningsled er den i hovedsætningen?
Lektion 18 – Syntax 12 / 19subjekt (det er altså en substantivisk ledsætning)
Lektion 18 – Syntax 12 / 19Substantiviske ledsætninger fungerer som hvilke led i den overordnede sætning?
Lektion 18 – Syntax 13 / 19subjekt eller objekt (det sidste er det almindeligste)
Lektion 18 – Syntax 13 / 19Adjektiviske ledsætninger indledes med et relativt pronomen, som har et korrelat (et ord, det henviser til) i den overordnede sætning: mātrōna, quae hīc sedet, māter mea est (den kvinde, som sidder her, er min mor). Hvad er korrelatet til relativledsætningen quae hīc sedet?
Lektion 18 – Syntax 14 / 19mātrōna
Lektion 18 – Syntax 14 / 19quae hīc sedet er en adjektivisk ledsætning og danner derfor sammen med korrelatet mātrōna ét led. Hvilket sætningsled er mātrōna, quae hīc sedet i sætningen mātrōna, quae hīc sedet, māter mea est?
Lektion 18 – Syntax 15 / 19subjekt for verbet est
Lektion 18 – Syntax 15 / 19Opsummering: der findes to slags konjunktioner, nemlig …
Lektion 18 – Syntax 16 / 19de parataktiske og de hypotaktiske
Lektion 18 – Syntax 16 / 19De hypotaktiske konjunktioner indleder 3 typer ledsætninger, nemlig …
Lektion 18 – Syntax 17 / 19de substantiviske, de adjektiviske og de adverbielle ledsætninger
Lektion 18 – Syntax 17 / 19Hvilken af disse tre ledsætninger skal ikke i første omgang analyseres separat, men sammen med en del af den overordnede sætning?
Lektion 18 – Syntax 18 / 19den adjektiviske ledsætning
Lektion 18 – Syntax 18 / 19Hvilken af de 3 ledsætninger (substantivisk, adjektivisk, adverbiel) er den hyppigst forekommende?
Lektion 18 – Syntax 19 / 19den adverbielle ledsætning
Lektion 18 – Syntax 19 / 19