Perfektivstammen dannes af imperfektivstammen og et af mærkerne -v-, -u-, -s- eller nul; amāv-, monu-, dīx-, audīv- er altså …
Lektion 16 – Verber III 1 / 20perfektivstammer af amā-, monē- (NB -e- forsvinder!), dīc-, audī-
Lektion 16 – Verber III 1 / 20Mærket -v- bruges ved a- og i- stammer. Dan perf-stamme af amā-, audī-, formā-, fīnī-!
Lektion 16 – Verber III 2 / 20amāv-, audīv-, formāv-, fīnīv-
Lektion 16 – Verber III 2 / 20-u- bruges mest ved e-stammer. Dan perf stammer af monē-, tacē-, docē- (fjern e-et!).
Lektion 16 – Verber III 3 / 20monu-, tacu-, docu-
Lektion 16 – Verber III 3 / 20-s- bruges ved kons-stammer. Dan perfektivstammer af scrīb-, dīc-, dūc- (c+s > x)!
Lektion 16 – Verber III 4 / 20scrīps- (scrībs- > scrīps-), dīx-, dūx-
Lektion 16 – Verber III 4 / 20Nogle konsonantstammer har mærket nul. Fx kan bib- (drik-) både være … og …
Lektion 16 – Verber III 5 / 20imperfektivstamme og perfektivstamme. Der er ingen faste regler! (se listen over uregelmæssige verber)
Lektion 16 – Verber III 5 / 20Perfektivstammerne danner ligesom imperfektiv to modi og tre tider, nemlig …
Lektion 16 – Verber III 6 / 20indikativ præsens, præteritum, futurum, konjunktiv præsens, præteritum
Lektion 16 – Verber III 6 / 20Perfektiv præsens har modus/tempus-mærket nul og særlige personendelser, nemlig …
Lektion 16 – Verber III 7 / 20-ī, -istī, -it/ -imus, -istis, -ērunt
Lektion 16 – Verber III 7 / 20Bøj amā-v- og dīx- i perfektiv ind præsens!
Lektion 16 – Verber III 8 / 20amav-ī, -istī, -it, -imus, -istis, -ērunt / dīxī, dīxistī, dīxit, dīximus, dīxistis, dīxērunt
Lektion 16 – Verber III 8 / 20Perfektiv indikativ præteritum har mærket -era-. Dīx- hedder altså …
Lektion 16 – Verber III 9 / 20dīxeram, dīxerās, dīxerat, dīxerāmus, dīxerātis, dīxerant
Lektion 16 – Verber III 9 / 20Den sjældne perfektiv futurum har mærket -er(i)-, altså amāverō, amāveris .
Lektion 16 – Verber III 10 / 20amāverit, amāverimus, amāveritis, amāverint
Lektion 16 – Verber III 10 / 20Perfektiv konj præsens har (også) mærket -eri-. Konj præt har mærket -isse-. Bøj amāv- i begge former!
Lektion 16 – Verber III 11 / 20amāverim, amāveris, amāverit, amāverimus, amāveritis, amāverint / amāvissem, amāvissēs, amāvisset, amāvissēmus, amāvissētis, amāvissent
Lektion 16 – Verber III 11 / 20Hvad kalder man alle disse former med personendelser?
Lektion 16 – Verber III 12 / 20finitte verbalformer i aktiv!
Lektion 16 – Verber III 12 / 20Hvilke andre finitte verbalformer findes der?
Lektion 16 – Verber III 13 / 20verber med passive endelser
Lektion 16 – Verber III 13 / 20Hvad er forskellen på perfektiv ind præsens og perfektiv ind simplex, der jo er én og samme form?
Lektion 16 – Verber III 14 / 20perfektiv betyder som bekendt ‘afsluttet handling’ og perf præs svarer til dansk førnutid, perf simplex til dansk datid
Lektion 16 – Verber III 14 / 20audīvī betyder derfor både … og …
Lektion 16 – Verber III 15 / 20jeg har hørt‘ (= perf præs) ’jeg hørte' (= perf simplex)
Lektion 16 – Verber III 15 / 20Perfektiv præteritum dīxerant betyder …
Lektion 16 – Verber III 16 / 20de havde sagt'
Lektion 16 – Verber III 16 / 20Perfektiv futurum oversættes bedst som dansk førnutid; dīxerimus betyder …
Lektion 16 – Verber III 17 / 20vi har sagt‘ eller ’vi vil have sagt'
Lektion 16 – Verber III 17 / 20sum er et meget almindeligt og uregelmæssigt verbum. Bøj det i imperfektiv indikativ præsens!
Lektion 16 – Verber III 18 / 20sum, es, est, sumus, estis, sunt
Lektion 16 – Verber III 18 / 20Imperf ind præt dannes af stammen era-, altså …
Lektion 16 – Verber III 19 / 20eram, erās, erat, erāmus, erātis, erant
Lektion 16 – Verber III 19 / 20Futurum dannes af er(i)-, altså ..
Lektion 16 – Verber III 20 / 20erō, eris, erit, erimus, eritis, erunt
Lektion 16 – Verber III 20 / 20