Et adverbium fortæller noget om et …
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 1 / 19et verbum, et adjektiv, et andet adverbium eller hele sætningen
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 1 / 19Et adverbium kan være født adverbium, fx mox (snart), eller være afledt af et adjektiv (hurtigt). Adj efter O-/A-stammer omdannes til adverbier ved –ē (stammens o-/a- bortfalder). Adj efter Kons-stammer omdannes til adverbier ved -iter. Adjektiverne lentus og gravis hedder derfor som adverbier …
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 2 / 19lentē og graviter
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 2 / 19Adverbier kan naturligvis ikke kasusbøjes, men de kan gradbøjes (i komparativ og superlativ). Endelsen i komparativ er -ius og i superlativ *-issimē. Hvad hedder adjektiverne lentus og gravis som adverbier i alle 3 grader?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 3 / 19lentē, lentius, lentissimē / graviter, gravius, gravissimē
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 3 / 19Nu kan du danne adverbier af adjektiverne. Nu fra morfologien til syntaksen: Et adverbialled fortæller noget om verballeddet. Et adverbialled kan bestå af …
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 4 / 19et adverbium, et substantiv i akkusativ eller ablativ (med eller uden præposition) eller en ledsætning
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 4 / 19Hvilken oplysning giver fx adverbiet hīc (her), ablativen (med præposition) in hortō (i haven), ledsætningen ubi sedēmus (hvor vi sidder)?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 5 / 19alle fortæller om stedet for handlingen og de er derfor alle stedsadverbielle led
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 5 / 19Hvilken oplysning giver fx adverbiet nunc (nu), ablativen mense Januāriō (i januar måned), cum omnēs adsunt (når alle er til stede)?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 6 / 19alle fortæller om tiden for handlingen og de er derfor alle tidsadverbielle led
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 6 / 19Ablativ er substantivets adverbielle kasus med 3 hovedområder: instrumental (måde og middel), lokativ/temporal (sted/tid) og separativ (fjernelse). Hvilken af de tre hovedområder er det, når man har præpositionsforbindelser med ab (fra, af), dē (ned fra, af), ex (ud af, fra), sine (uden)?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 7 / 19separativ ablativ
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 7 / 19Hvilke af de tre hovedområder bruges uden præposition?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 8 / 19alle tre; langt den hyppigste er dog instrumental
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 8 / 19Hvilke tre ablativfunktioner findes der?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 9 / 19instrumental (måde og middel), lokativ/temporal (sted/tid) og separativ (fjernelse)
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 9 / 19Hvilken ledfunktion i sætningen vil disse ablativer altid have?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 10 / 19adverbiel funktion (ablativ er substantivets adverbielle kasus)
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 10 / 19Også akk kan have adverbiel funktion. Den angiver bl.a. retning mod noget. Ligesom ved ablativ kan præpositioner støtte betydningen. Præpositionen in kan både forbindes med akk (retning) eller abl (sted). Hvilken forskel er der i betydningen mellem in urbem (akk) og in urbe (abl)?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 11 / 19in urbem (akk) til byen (retning),in urbe (abl) i byen (lokativ)
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 11 / 19akk kan altså, foruden at angive akk objekt og objektsprædikat også fungere som adverbialled og betegner så …
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 12 / 19en retning mod noget
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 12 / 19Derudover kan det betegne mådefang/grad og dermed være et adverbialled. Multum dormiō betyder?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 13 / 19jeg sover meget
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 13 / 19Hvilket sætningsled er multum?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 14 / 19adverbialled (måde og grad)
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 14 / 19Nu repeterer vi akk-funktionen: Hvilke tre ledfunktioner har akk?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 15 / 19direkte objekt, objektsprædikat, adverbialled
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 15 / 19Hvilke betydningsområder har akk som adverbialled?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 16 / 19retning og måde/grad. Ud over retning og måde/grad kan akk også bruges adverbielt om tidsrum: paucōs diēs morātus est han blev der nogle få dage – Hermed nok om akkusativs funktion.
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 16 / 19Hvilken kasus bruges først og fremmest til adverbialled?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 17 / 19ablativ (som er substantivets adverbielle kasus)
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 17 / 19Hvilke tre hovedområder kan ablativfunktionen deles op i?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 18 / 19instrumental, lokativ/temporal og separativ
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 18 / 19Hvad angiver henholdsvis instrumental, lokativ/temporal og separativ?
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 19 / 19instrumental angiver måde og middel, lokativ angiver tid og sted, separativ angiver fjernelse.
Lektion 13 – Adverbier og adverbielle led (3 og 11.9) 19 / 19