Nominativ bruges til …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 1 / 19Subjekt og subjektsprædikat
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 1 / 19Akk bruges til …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 2 / 19(1) direkte objekt, (2) objektsprædikat, (3) adverbialled (med og uden præposition)
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 2 / 19Genitiv bruges til …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 3 / 19sammenhængskasus mellem to substantiver
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 3 / 19Dativ bruges til …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 4 / 19Indirekte objekt
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 4 / 19Abl har tre funktioner …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 5 / 19Instrumental, lokativ/temporal og separativ abl (evt med præpositioner)
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 5 / 19Hvilke to led står i nom?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 6 / 19Subj, subj præd
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 6 / 19Hvilke tre led står i akk?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 7 / 19Direkte objekt, objektsprædikat og adverbialled
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 7 / 19Hvilke led står i genitiv?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 8 / 19Stort set ingen! Gen bruges næsten udelukkende som sammenhængskasus mellem to substantiver: nōmen rosae rosens navn, Cicerōnis opera Ciceros værker
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 8 / 19Hvilket led står i dativ?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 9 / 19Indirekte objekt
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 9 / 19Hvilke led står i ablativ?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 10 / 19Adverbielle led. Abl er substantivernes adverbielle kasus
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 10 / 19En sætnings kerne kaldes …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 11 / 19Nexus
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 11 / 19Hvad bestemmer de øvrige led?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 12 / 19Verbets valens
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 12 / 19Der er tre typer verber, hvilke?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 13 / 19Kopulative, transitive og intransitive verber
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 13 / 19Hvilken kasus har de kopulative verber efter sig?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 14 / 19Nom ved subjektsprædikat
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 14 / 19Hvilken kasus har de transitive verber efter sig?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 15 / 19Akk ved direkte objekt
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 15 / 19Hvilken kasus har de intransitive verber efter sig?
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 16 / 19Ikke nogen speciel! Der kan evt være indir obj og adverbialled
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 16 / 19Det almindeligste kopulative verbum er …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 17 / 19sum
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 17 / 19Hvis subjektet ikke er udtrykt selvstændigt, kaldes subjektet …
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 18 / 19Implicit
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 18 / 19Nævn alle 7 sætningsled!
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 19 / 191 subjekt, 2 verballed (1+2 = nexus), 3 subj præd, 4 dir obj, 5 obj præd, 6 indir obj, 7 adverbialled
Lektion 04 – Syntax og kasuslære (11.1-10) 19 / 19