Kernen i en sætning hedder nexus; den består af subjekt og verballed. Hvilken kasus står subjektet i?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 1 / 19Nominativ
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 1 / 19Hvad ender verballeddet på?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 2 / 19Personendelse
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 2 / 19Nævn personendelserne i aktiv!
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 3 / 19-o,-m/-s/-t/–mus/-tis/-nt
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 3 / 19Nævn personendelserne i passiv!
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 4 / 19-or,-r/-ris/-tur/-mur/-mini/-ntur
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 4 / 19Hvad kaldes subjekt og verballed tilsammen?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 5 / 19Nexus
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 5 / 19Hvad bestemmer, hvilke andre led der er i sætningen?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 6 / 19De andre led bestemmes af verbets valens
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 6 / 19Hvilke verber kan have subjektsprædikat?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 7 / 19De kopulative verber (især sum)
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 7 / 19Subj præd står i …
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 8 / 19Nom
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 8 / 19Hvilke verber har direkte objekt?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 9 / 19De transitive
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 9 / 19Direkte objekt og objektsprædikat står i …
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 10 / 19Akk
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 10 / 19Indirekte objekt står i …
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 11 / 19Dativ
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 11 / 19Gentag de 6 omtalte led!
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 12 / 191 subjekt, 2 verballed (1+2 = nexus), 3 subj præd, 4 dir obj, 5 obj præd 6 indir obj
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 12 / 19Hvad lægger (7) adverbialled sig til?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 13 / 19Til verballeddet
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 13 / 19Nævn de tre typer adverbialled!
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 14 / 19Instrumental (hvormed), lokativ/temporal (hvor/hvornår), separativ (hvorfra)
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 14 / 19Hvilke ord og ordforbindelser kan være adverbialled?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 15 / 19Adverbier, akkusativ (måde og grad), ablativer (instrumental, lokativ/temporal, separativ) med eller uden præposition, adverbielle ledsætninger
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 15 / 19Hvilke kasus kan altså bruges som adverbialled?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 16 / 19Akk og abl
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 16 / 19Hvilken kasus er normalt ikke noget selvstændigt led?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 17 / 19Gen
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 17 / 19Hvilke to kasus har (næsten!) kun én ledfunktion hver?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 18 / 19Dat ved indirekte objekt, abl ved adverbielle led
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 18 / 19Nom har altså to og akk tre funktioner, hvilke?
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 19 / 19Nom: ved (1) subj og (2) subj præd; akk ved (1) dir obj, (2) objeksprædikat og (3) adverbialled (med eller uden præposition)
Lektion 03 – Syntaktiske grundbegreber (11.1-10) 19 / 19